Izvajanje koncepta dela z nadarjenimi dijaki
O PROJEKTU
Projekt poteka pod vodstvom ZRSŠ. Koncept vzgojno-izobraževalnega dela z nadarjenimi dijaki v srednjem izobraževanju temelji na pravici vsakega dijaka, da mu javni šolski sistem omogoča optimalni razvoj v skladu z njegovimi potenciali in interesi (ZOFVI, 2. člen). Nadgrajuje koncept odkrivanja dela z nadarjenimi iz osnovne šole v srenjo šolo.
Nadarjeni so tisti mladostniki, ki so pokazali visoke dosežke ali potenciale na enem ali več področjih (intelektualnem, ustvarjalnem, specifično-akademskem, vodstvenem, umetniškem ali psihomotoričnem) in ki poleg rednega programa potrebujejo posebej prilagojene vzgojno-izobraževalne programe in dejavnosti. Pri oblikovanju koncepta dela z nadarjenimi smo na šoli izhajali iz dejstva, da dijakom pri vsakem predmetu lahko ponudimo dodatne vsebine, ki bodo dijakom omogočale aktualizacijo različnih sposobnosti.
DELO Z NADARJENIMI UČENCI IZHAJA IZ NASLEDNJIH TEMELJNIH NAČEL:
• širitev in poglabljanje temeljnega znanja,
• hitrejše napredovanje v procesu učenja,
• razvijanje ustvarjalnosti,
• uporaba višjih oblik učenja,
• uporaba sodelovalnih oblik učenja,
• upoštevanje posebnih sposobnosti in močnih interesov,
• upoštevanje individualnosti,
• spodbujanje samostojnosti in odgovornosti,
• skrb za celostni osebnostni razvoj,
• raznovrstnost ponudbe ter omogočanje svobodne izbire učencem,
• uveljavljanje mentorskih odnosov med učenci in učitelji oziroma drugimi izvajalci programa,
• skrb za to, da so nadarjeni učenci v svojem razrednem in šolskem okolju ustrezno sprejeti,
• ustvarjanje možnosti za občasno druženje glede na njihove posebne potrebe in interese.
CILJI PROJEKTA:
- prebuditi in negovati interese dijakov: na formalni ravni s ponudbo programov, na odnosni pa s sprejemanjem njihove individualnosti in ustvarjanjem spodbudnega okolja;
- skušati pokriti vsa interesna področja;
- vzpostaviiti sistem evidentiranja;
- organizirati gimnazijska srečanja.
OKVIRNI AKCIJSKI NAČRT
- Informiranje učiteljskega zbora o delu z nadarjenimi
- Evidentiranje nadarjenih v 1. letniku
- Odkrivanje »močnih področij« pri dijakih 1. letnika – izvedba vprašalnikov o dosežkih in nadarjenosti dijakov 1. letnika
- Priprava individualiziranih načrtov
- Evalvacija šolske ponudbe dejavnosti in vključenosti dijakov
- Oblikovanje smernic za izboljšanje šolske ponudbe izbirnih vsebin v prihodnjem šolskem letu
METODE DELA:
- notranja diferenciacija,
- individualne zadolžitve dijakov,
- kooperativno učenje in druge oblike skupinskega dela,
- projektni dnevi,
- dodatni pouk;
- kreativne delavnice,
- raziskovalni tabori,
- priprava za udeležbo na tekmovanjih,
- programi za razvijanje socialnih spretnosti,
- programi za osebni in socialni razvoj (interakcijske vaje, socialne igre, mladinske delavnice).
RAZVIJANJE NADARJENOSTI PRI POSAMEZNIH PREDMETIH
PSIHOLOGIJA:
- spodbujanje individualnega dela in izdelovanje poročil (uporaba psihologije v vsakdanjiku);
- raziskovalno delo – sodelovanje na tekmovanju mladih raziskovalcev;
- delavnice za razvoj osebnostne rasti;
- uvajanje spletnega orodja Mahara (e-listovnik) za spremljanje individualnega napredka;
- vključevanje v projekte na ravni šole (mag. Jasna Vuradin Popović).
MATEMATIKA:
- delo v okviru rednega pouka – dodatne naloge, samostojno učenje, pomoč sošolcem in podobno ( Meta Horvat, prof.);
- dijaki imajo razne individualne zadolžitve (predvsem po želji);
- pri pouku dobijo večkrat dodatno (težjo) domačo nalogo;
- dodatni pouk imajo po potrebi – priprave na tekmovanja;
- aktivnost glede na projekt (Valerija Režonja, prof.).
BIOLOGIJA:
- priprava dijakov na:
- tekmovanje iz znanja o sladkorni bolezni,
- tekmovanje iz znanja biologije za Proteusovo nagrado;
- sodelovanje v projektu Ekošole na temo Energija;
- sodelovanje v projektu »Moja reka« v zvezi s slovenskimi rekami in porečji;
- sodelovanje v likovnem natečaju »Prednovoletni čas« z odpadnimi in recikliranimi materiali;
- sodelovanje v projektu Šolska vrtilnica;
- priprava dijakov na vodenje skupin na ekskurziji v botanični in živalski vrt na Dunaju;
- raziskovalna naloga;
- priprava dijakov in dijakinj na predstavitev ekskurzije v obliki poročila in reportaže in objava le-teh na spletnih straneh in časopisu (Marjetka Maučec, prof., in Renata Dominko, prof.).
SLOVENŠČINA:
- svetovanje razrednikom pri zbiranju, urejanju gradiva; timsko delo;
- spodbujanje razrednikov pri načrtovanju dela z nadarjenimi dijaki skupaj z ostalimi profesorji in načrtovanje (cilji, izvedba);
- pomoč pri delu z nadarjenimi dijaki, pomoč pri spremljavi v njihovih osebnih map;
- skrb za lastno izobraževanje in usposabljanje; udeleževanje strokovnih seminarjev, samoizobraževanje, proučevanje strokovne literature;
- analiziranje dokumentacije; ankete, vprašalniki;
- sodelovanje na sestankih izvajalcev programa, razrednikov in svetovalne službe;
- sodelovanje na sestankih OUZ, na katerih učitelji in svetovalna služba oddajo ali predstavijo svoje mnenje o dijaku (predstavnik razrednikov Matija Žižek, prof.).
ZGODOVINA:
V tekočem šolskem letu kot mentor nadarjenim dijakom načrtujem naslednje aktivnosti:
- Priprava dijakov na številna tekmovanja (šolsko in državno tekmovanje mladih zgodovinarjev, ZOTKA in druga);
- Raziskovalno delo v okviru raznih projektov in v sodelovanju z lokalnimi institucijami, ki se ukvarjajo s proučevanjem preteklosti;
- Obiski strokovnih posvetov oz. predavanj;
- Svetovanje glede zgodovinske literature in leposlovja.
KEMIJA:
Dijaki bodo sodelovali v Kemijskem krožku, pri pripravah na šolsko in državno Preglovo priznanje iz znanja kemije. Sodelovali bodo pri projektu Ekošole in pri izdelavi projektnih nalogiz kemije (Alenka Jelen, prof.).
GLASBENA VZGOJA:
- spodbujanje individualnega dela in izdelava poročil;
- spodbujanje razvoja glasbenih sposobnosti;
- vključitev v glasbene dejavnosti;
- spodbujanje izražanja ob glasbi (gibanje, muziciranje, likovno bizražanje itd.);
- sodelovanje v šolskem pevskem zboru (razvoj pevskih sposobnosti);
- timsko delo ipd. (Tomi Bušinoski, prof.).
FIZIKA:
- priprava dijakov na tekmovanje v znanju srednješolske fizike (I., II. in III. skupina);
- usposabljanje dijakov za osnovno rokovanje z vmesnikom Lab Quest in senzorji;
- izdelava videoposnetkov poskusov in fizikalnih pojavov ter analiza le-teh;
- sodelovanje pri projektu Eko šole (Franc Trplan, prof.).
- krožek za astronomijo: priprava in sodelovanje dijakov na šolskem in državnem tekmovanju iz astronomije;
- priprava in sodelovanje dijakov na regijskem in državnem tekmovanju iz fizike;
- izvedba javnih opazovanj iz astronomije;
- aktivna udeležba na astronomskem taboru;
- raziskovalna naloga v sodelovanju s Centrom odličnosti Vesolje-SI;
- lokalni seminar :Popularizacija znanosti (dr. Renato Lukač).
ANGLEŠČINA:
- priprave na regijsko in državno tekmovanje iz angleškega jezika (3.letniki);
- spodbujanje kreativnega pisanja v okviru mednarodnega tekmovanja pri založbi Cambridge University Press;
- vključevanje v program mednarodne izmenjave z Nizozemsko;
- spodbujanje k pripravi govornih nastopov z razširjenim besediščem in bolj poglobljenoobdelavo obravnavanih tematik (Nataša Benkič, prof.).
SLOVENŠČINA IN ANGLEŠČINA:
- recitacijski krožek – priprava recitacij za udeležbo na natečaju Žive besede (JSKD);
- gledališka dejavnost – govor, gib, sporočilnost, priprava gledališke igre Ves svet je oder – povezava z glasbo in s plesom;
- pisanje haikujev v angleščini in slovenščini – udeležba na natečaju;
- priprava dijakov 3. letnikov na tekmovanje iz angleščine;
- mentorstvo pri uvajanju učencev v kreativno pisanje, udeležba na natečaju angleščine (Cvetka Jošar Matić, prof.).
ZGODOVINA IN SOCIOLOGIJA:
- spodbujanje individualnega dela;
- izdelovanje raziskovalnih nalog;
- vkjučevanje v projekte gimnazije in povezovanje z drugimi institucijami;
- razgovori in razprave o aktualnih dogodkih;
- vključevanje v različne projekte v okviru družboslovja (Irena Horvat, prof.).